Bláznivá chvála rozumu

Napsal zblo (») v sobotu 25. 11. 2017 v kategorii privátní hereze, přečteno: 238×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlineduchovni.jpg

Je pozoruhodné, jak často se různí křesťanští kazatelé navážejí do rozumu, jako by jeho používání bylo projevem nezřízené pýchy a cestou do pekelné záhuby, ačkoliv vše nasvědčuje pravému opaku. Vždyť je to přece hloupost, která kráčí ruku v ruce s pýchou vstříc záhubě jak pozemské, tak nejspíš i věčné.
Právě rozum povznáší člověka nad ostatní živočichy tak výrazně, že nelze (při zdravém rozumu) pochybovat o Božím záměru. Příčinu jeho potírání můžeme hledat v odporu ke zbožšťování rozumu, k němuž se nepřátelé víry mnohdy uchylují. Reakce je ovšem nepřiměřená a zjevně ideologicky povrchní. Při vynášení rozumu „na oltář“ je totiž právě rozum první obětí: modloslužba rozumu je triumfem blbosti. Skutečný důvod však může být i mnohem přízemnější: obava, že by se někdo mohl zamyslet nad blouzněním a hloupými nápady, vydávanými za zjevené pravdy…
Otázka rozumu souvisí s konfliktem vědy a víry a tak dochází i na tomto poli k obdobnému zatracování (často pomocí technických produktů vědy). Podobně bývá opatrnost a prozíravost obviňována z úzkostlivosti (jako by protipožární opatření nebo zásoby na zimu byly projevem malověrnosti) a kritický úsudek z duchovní nevyzrálosti (jako by blouznivé vize nemohly být důsledkem horečky spíš než zjevením: podvod nebo duševní choroba jsou vždy pravděpodobnější než zázrak).
Syntéza víry a rozumu je podstatou křesťanství (viz poznámka). Není možný skutečný rozpor mezi vírou a rozumem. Jestliže se vyskytne, je nutné hledat příčiny. Uchýlit se k popírání (jednoho nebo druhého) je projevem fundamentalismu (z té či oné strany a bez ohledu na to „kdo si začal“). Není pravda, že se víra nemusí stále znovu obhajovat před soudem rozumu. Konfrontace totiž neprobíhá na nějaké frontové linii, ale ve svědomí každého konkrétního člověka. Odmítnutí rozumové podpory víry snad může navodit pocit jistoty, je to však teplíčko zasmrádlé: líheň nesnášenlivosti a fanatismu. Mimo to mnozí dají přednost popření víry. Při pohledu na některé projevy „zbožnosti“ je s podivem, že jich není mnohem víc (by8924č)...
---
(poznámka) Srovnej s projevem Benedikta XVI. na univerzitě v Řezně: Nečinit rozumné odporuje podstatě Boha (v čsp. Babylon ze 2. října 2006, str. 3). Je to opět „konzervativní“ papež, který láme předsudky. Účelové protesty muslimů kontrastují s mlčením křesťanských „vylévačů vaniček“ (možná to nečetli?).

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a dvě