Nedá dědek pokoj

Napsal zblo (») v pátek 16. 11. 2018 v kategorii politika, ekonomika, společnost, přečteno: 67×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlinep1100006-kopie.jpg

 


Slyším z rádia statistiku, která na mě působí dojmem propagace preventivních stomatologických prohlídek. Chodil jsem k nim přes různé peripetie pravidelně a beze strachu dvakrát ročně dlouhá léta. Vloni jsem byl vyřazen z evidence své dosavadní zubní ordinace (kam jsem ochotně dojížděl zhruba 30 km). Bývalý zubař (Bulhar) prý odešel do důchodu, nový (Ukrajinec) prý nemá smlouvu s mou zdravotní pojišťovnou. V blízkém (i širším) okolí stomatologové „nové“ pacienty nepřijímají bez ohledu na příslušnost k té či oné pojišťovně. Jediný, který se se mnou (špatnou češtinou) vůbec bavil, podmínil přijetí do péče tím, že si nechám za drahé peníze vytrhat přední zuby, které mi stále dost dobře slouží. Když jsem nesměle namítl, že na něco takového bych musel hodně dlouho spořit, téměř neomaleně mě z ordinace vyhodil. Nefňukám (až budu mít bolesti, ošetří mě prý bezplatně kdekoliv ... pokud ne, podám na ně trestní oznámení). Důvody tohoto příspěvku jsou jiné: nemám rád za veřejnoprávní zpravodajství skrytou reklamu natož agitaci a také se mi nelíbí předstírání zubařů, že jim leží na srdci můj zdravotní stav (JK | méně vzdělaný vesničan nad šedesát | 27/5. 2018).
---
Vážený pane K, děkuji Vám za konkrétní podněty týkající se práce Českého rozhlasu. Mohu Vám slíbit, že Váš dopis předám pracovníkům Zpravodajství ČRo. Dovolte jednu poznámku, týkající se daného tématu. Domnívám se, že veřejnoprávní médium by mělo přihlížet ve svém vysílání i k funkci informačně osvětové. Doporučení, aby veřejnost dbala na zdravotní prevenci, nepovažuji za skrytou reklamu pro stomatology, ale za rozumnou a obhajitelnou formu zvyšování povědomí posluchačů o možnostech ochrany zdraví. Skrytou reklamou není ani rozhovor s předsedou České stomatologické komory - pokud bychom přijali tento úhel pohledu, prakticky bychom tím znemožnili zaměstnancům Českého rozhlasu novinářskou práci. Naopak za skrytou reklamu bych považoval odkazy na konkrétní stomatologická pracoviště, na která by se posluchači měli obracet, na produkty konkrétních zdravotních pojišťoven apod. Věřím, že mou odpověď přijmete s pochopením. Srdečně zdraví (PhDr. MP, Ph.D. | ombudsman ČRo | 28/5. 2018).
---
Dobrý den. Děkuji za vaši odpověď, které sice rozumím, přesto se nemohu zbavit pocitu, že mi kdosi mydlí oči: Podle rozhlasových vysílání to vypadá tak, jako bych z nějakých pochybných důvodů vlastní vinou zanedbával preventivní prohlídky u zubaře (a že tudíž potřebuji osvětu). Zatím ještě nevím kdo a proč, ale ono to určitě časem vyplave. Skutečnost je taková, že drahoty ohledně zubní prevence nedělám já, ale stomatologové, kteří odmítají přijímat do péče  „neplatící“ pacienty, tj. ty, kteří požadují péči jen v rozsahu hrazeném zdravotní pojišťovnou (spolufinancování blahobytu zubních lékařů a dentálních hygieniků si opravdu nemohu dovolit). Prý se kdesi vyskytují i tací, kteří nejsou účastníky „spiknutí“, mě však už marné pátrání po nich přestalo bavit (když je nedovede najít zdravotní pojišťovna, jak bych mohl já?). Proto by mě mnohem víc potěšily takové aktivity ČRo, které by místo pochybné „osvěty“ odhalovaly skutečný stav věci a problémy s tím spojené. Ještě jednou děkuji, že jste se mou připomínkou zabýval. Další vaši reakci neočekávám. S pozdravem (JK 29/5. 2018).
---
Hezký den pane K, odpovídal jsem Vám už na Facebooku. V ČR je rekordní počet zubních lékařů a při troše slušné komunikace najdete nějakého mnohem blíže, než je 30 kilometrů. To za Vás neučiní žádná politická strana. Velký problém je v úhradách, kdy bylo odebráno stomatologickým pacientům cca 10 miliard a byly poslány do nemocnic, tak je dobře, že politiky informujete, že pacienti, kteří si nechtějí doplácet atd. mají problém. Ale na tento a příští rok se situace nepatrně lepší, tak věřím, že najdete i „zcela bezplatného stomatologa“. Jinak stačí jít třeba na www.google.com a vybírat z mnoha nabídek, nemluvě o stránkách ČSK www.dent.cz. S uctivým pozdravem (doc. MUDr. , CSc. | prezident ČSK | 29/5. 2018).
---
Jsem slušný člověk a v každé ordinaci (pokud vznikl prostor k nějakému chování  či jednání) jsem byl vždy velmi zdvořilý až submisivní. I to mě už přestává bavit (JK 30/5. 2018).
---
Popravdě si to nedovedu představit. Přijímáme v Praze do systematické péče i bezdomovce, narkomany a o všechny se postaráme i když to s nimi není právě jednoduché, ale jsou to pacienti. Pokud jen trochu spolupracují a slušně  se chovají. Vy píšete panu ministrovi, ten má hned několik ordinací, kterým může nařídit, aby Vás vzali. Nebo se slušně s někým domluvit, zejména z těch, kteří mají inzeráty, že shánějí pacienty a je jich hodně. Kdo chce, lékaře najde. S pozdravem (docent 30/5. 2018).
---
Neustále se mi snažíte podsunout, že nejsem slušný. Připadá mi nevkusné dohadovat se tímto způsobem. Nevím, jak je to v Praze (už tam řadu let nebydlím a mám to tam cca 100 km). Chvála Bohu nejsem bezdomovec a už vůbec narkoman (přestože to může mít i výhody). Na neochotě přijímat pacienty v okolí trvám. Od zdravotní pojišťovny jsem dostal seznam, všude mě odmítli. Na internetu jsem našel jediného zubaře ve 25 km vzdáleném krajském městě, který byl ochoten mě přijmout, pokud bych přistoupil na péči hrazenou z vlastní kapsy (padly konkrétní návrhy). Na velmi zdvořilé (sic!) upozornění,  že jsem na tom finančně špatně a že mám zájem jen o péči hrazenou ze zdravotního pojištění, prohlásil, že „pojišťovna nic nehradí“ a že za takových okolností mě  přijmout nemůže. Mohu však prý přijít na vytržení zubu až mě bude bolet, pokud v čekárně nebudou pacienti, kteří jsou ochotní za úkony platit. Od této události (před několika měsíci) jsem na další shánění rezignoval (jsem unavený fyzicky i psychicky a rád bych zbytek života strávil něčím příjemnějším). Na předchozí dohadování bych bezmála zapomněl, kdyby mi ČRo nepříjemné vzpomínky neosvěžil (dle mého soudu demagogickou kampaní). Nedávno jsem ve městě potkal známou, která šla právě od zubaře. Pogratuloval jsem jí (s úsměvem!) k tomu, že nějakého má. Povzdechla si, že je také ráda, jen kdyby ji to pokaždé nestálo takovou hrůzu peněz. Po výše popsané zkušenosti ze zubní ordinace jsem si začal každý měsíc odkládat do obálky „zupo“ (tj. zuby/pohřeb) pro náhlou potřebu částku, kterou si mohu dovolit „utrhnout od huby“. Bohužel mi v zimě odešel kotel, bez kterého bych zmrzl a tak jsem musel i tuto obálku vyplenit. Když tohle píšu, slyším za svými zády kapat boiler. Snažím se to ignorovat, ale už to tak vypadá, že nějaký čas budu muset vydržet bez něj. Nestěžuji si, mám se pořád dost dobře. Mám jen obavu z vlezlého trendu vylučování „neplatících“ pacientů ze zdravotní péče (v čemž zubaři hrají prim), ačkoliv celý  život poctivě přispívají nebo přispívali do systému zdravotního pojištění. Ujišťuji vás, že za úhrady od zdravotní pojišťovny nečekám zázraky a nehodlám  žádného zubaře obtěžovat zbytečnými nároky. Spokojím se s tím, když nebudu trpět bolestmi a hrozbou zbytečně předčasné smrti. Úsměv amerického filmového herce k ničemu nepotřebuji. Promiňte mi tento sáhodlouhý výlev, nebudu v tom (přinejmenším v dohledné době) pokračovat. Mějte se hezky (JK 30/5. 2018).
---
Dobrý den. Přeposílám vám pro zajímavost korespondenci s panem Š k tématu stomatologické péče. Nemusíte mi odpovídat, jde jen o tip pro vaši práci (který vám ovšem nevnucuji). Pan Š  naznačuje, že jsem neschopný a nechápavý. Může být (tahle představa mě neuráží, a dokonce mě už ani nemotivuje). Vím, že téměř všichni známí u zubaře bez řečí platí, co si řekne (někteří to i schvalují), těch pár zbývajících je na tom jako já.  Podle šéfa čsk je neslušné o tom veřejně mluvit, natož psát. Já si však myslím (a na vlastní kůži pociťuji), že to problém je. Kam se zaposlouchám, všude se vedou „učené“ debaty, jak je naše společnost rozdělená a hledají se příčiny a/nebo viníci. Možná by stačilo, kdyby úspěšní měli trochu pochopení pro ty neschopné a nechápavé (myslím, že pro ně samotné by toho i tak zbylo dost). Motivovat lze jen akceschopné. U ostatních motivační tlaky vzbuzují agresivitu, zoufalství nebo apatii. S přáním všeho dobrého (JK 31/5. 2018).
---
Chtěl jsem Vám poradit a pomoci. Nepsal jsem , že je neslušné o tom mluvit. Komu není rady, tomu není pomoci a Vám nejspíš o ošetření nejde, chcete se mediálně zviditelnit. Snad Vám to vyjde! S pozdravem (docent 1/6. 2018).
---
Nezlobte se na mě, já se na vás také nezlobím. Pokud vaše e-maily obsahovaly nějakou radu či pomoc, pak jsem to nepochopil. Na mě spíš působily dojmem, že se mě snažíte setřít za to, že jsem si dovolil upozornit na své potíže, které neladí s vašimi představami o stavu věci. Jestliže k tématu tu a tam něco zveřejním, jde o projev mírně rozhořčené bezradnosti, nikoli o snahu exhibovat (v tomto směru dávám přednost jiným tématům). Jste bezpochyby schopný a vlivný člověk. Vzhledem k zastávané funkci možná máte i nějakou tu zodpovědnost za fungování české stomatologické péče. Snad byste mohl co možná objektivně prověřit, zda na mém šprochu není něco pravdy a pak třeba svou autoritou na své (asi jen mimopražské) kolegy vhodně zapůsobit, aby lidem mého druhu vyšli přiměřeně vstříc. Snad je z dosavadní výměny názorů srozumitelné, že mi nejde o nic jiného než o reálnou naději, že budeme já a moji druzí dva rodinní příslušníci v případě zdravotních potíží někde poblíž bez zbytečného strádání a obstrukcí ošetřeni v rozsahu hrazeném zdravotní pojišťovnou. Za tím účelem jsem připraven dostavit se dvakrát ročně k preventivní prohlídce (chodil jsem k nim víceméně pravidelně  dobrých 25 let), pokud by to však mého stomatologa pro nával práce obtěžovalo, rád se přizpůsobím jeho možnostem. Jestliže by tím byla péče podmíněna, mohu se občas podrobit i dentální hygieně (myslím tak jednou do roka, na což prý moje zdravotní pojišťovna přispívá). O dalším jsem ochoten s dentistou slušně (jak jinak?) vyjednávat, vydírat se však nenechám. Nemyslím si, že by šlo o požadavky něčím neslušné nebo českým podmínkám nepřiměřené. Situace v okolí byla ve druhé polovině minulého a počátkem tohoto roku taková, že všechny ordinace, na které jsme se telefonicky nebo osobně obrátili, nové pacienty nepřijímaly (s dříve uvedenou výjimkou). Byli jsme odmítnuti a priori (bez zkoumání totožnosti a příslušnosti ke zdravotní pojišťovně). Až na dříve uvedenou výjimku nikdy nevznikl žádný prostor k jednání nebo výměně názorů.  V jednom případě zaznělo: „Nemůžeme vás vzít, ani kdybyste si tu klekli.“ V jednom dalším nám bylo sděleno, že příslušné ordinací příjem nových pacientů kdosi  „zakázal“ (kdo a proč, to uvedeno nebylo a myslím, že kdybych s tím někde operoval, zapřeli by mi to do očí). Howgh (JK 1/6. 2018).
---
Dobrý den. Na závěr výměny názorů ohledně dostupnosti stomatologické péče přeposílám její souhrn (vypustil jsem jen dvě odtažité politické agitky). Odpověď neočekávám, jde mi jen o zpětnou vazbu ze „sociální bubliny“ v níž přebývám. Pokud byste mohli nějak pozitivně přispět k řešení mojí frustrace (lze to tak nazvat?), byl bych rád, ale moc velké iluze si nedělám. Trendem dnešní doby je spíš válcování. S upřímným přáním mnoha úspěchů ve vašem působení (JK 3/6. 2018).
---
Vážený pane K, děkujeme Vám za sdělení zaslané (...) Ministerstvu zdravotnictví MZ. K Vašemu e-mailu uvádíme, dle stanoviska Odboru dohledu nad zdravotním pojištěním MZ, že povinnost zajistit svým pojištěncům místní a časovou dostupnost zdravotních služeb stanoví zdravotním pojišťovnám § 40 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Konkrétní lhůty vyjadřující místní a časovou dostupnost plánovaných hrazených služeb jsou stanoveny nařízením vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb. Místní dostupností se rozumí přiměřená vzdálenost místa poskytování hrazených služeb vzhledem k místu trvalého pobytu nebo k místu bydliště pojištěnce. Místní dostupnost se vyjadřuje dojezdovou dobou. Dojezdovou dobou se pro účely tohoto zákona rozumí doba v celých minutách, která odpovídá efektivní dostupnosti místa dopravním prostředkem rychlostí, která je přiměřená typu pozemní komunikace a je v souladu se zákonem upravujícím provoz na pozemních komunikacích. Pro služby zubních lékařů je stanovena dojezdová doba 35 min. Pokuste se prosím znovu o řešení situace se zdravotní pojišťovnou. Pokud pojištěnec nemůže sehnat lékaře, měl by se obrátit na zdravotní pojišťovnu, která by mu měla dát seznam poskytovatelů v jeho okolí, kteří přijímají nové pacienty. V první řadě by měl pacient mít možnost si sám vybrat svého poskytovatele zdravotních služeb. Pokud jej nikdo z uvedených poskytovatelů nepřijme do péče, měl by se znovu obrátit na zdravotní pojišťovnu, která mu určí konkrétního poskytovatele, který jej přijme. Pokud Vám zdravotní pojišťovna zubaře nezajistí, můžete nám znovu podat podnět na nečinnost zdravotní pojišťovny v této věci. Za tento přestupek (nezajištění poskytování hrazených služeb včetně jejich místní a časové dostupnosti) je možné zdravotní pojišťovně uložit pokutu až do výše 10 000 000 Kč. Zdravotní pojišťovna by měla činit aktivní kroky k zajištění zubní péče ve Vašem regionu. Lékař, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče pouze v zákonem stanovených případech. Poskytovatel může odmítnout přijetí pacienta do péče pokud:
a)   by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým,
b)   by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala v případě  poskytování zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost výkon návštěvní služby, nebo
c)   není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění; toto právo se nevztahuje na pojištěnce z jiných států Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru, Švýcarské konfederace, či ze států, se kterými má Česká republika uzavřenu smlouvu o sociálním zabezpečení, zahrnující ve věcném rozsahu nároky na zdravotní péči.
Poskytovatel nesmí odmítnout přijetí pacienta do péče, jde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči. Poskytovatel o odmítnutí přijetí do péče vydá pacientovi písemnou zprávu, ve které je uveden důvod odmítnutí přijetí do péče. Požadujte vždy po lékaři písemnou zprávu se zdůvodněním odmítnutí. Pokud by poskytovatel potvrzení a zdůvodnění odmítnutí přijetí do péče nevydal, dopustil by se přestupku, za který mu může být uložena pokuta až do výše 100 000 Kč. Ve Vašem případě je zákonným důvodem pro odmítnutí překročení únosného pracovního zatížení, případně neexistence smlouvy s Vaší zdravotní pojišťovnou. Pokud je důvodem odmítnutí přijetí do péče skutečnost, že pacient odmítá ošetření nehrazené z veřejného zdravotního pojištění, měl by si pán na postup lékaře stěžovat u příslušného správního orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb a zároveň zdravotní pojišťovně, která má tyto situace ošetřeny ve smlouvě s poskytovatelem. Ministerstvo zdravotnictví se snaží dělat maximum k podpoření dostupnosti zdravotních služeb v lokalitách, kde je jejich dostupnost omezená. V květnu letošního roku byl vypsán dotační program na podporu zubních lékařů v oblastech s omezenou dostupností zdravotních služeb. Tím by se mohla zvýšit motivace zubních lékařů ke zřízení nových ordinací. Pro vytipování vhodných oblastí byla vytvořena Komise pro dostupnost stomatologické péče v ČR, která je složena ze zástupců zdravotních pojišťoven, České stomatologické komory, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Ministerstva zdravotnictví. Havlíčkův Brod je zařazen na seznam lokalit, které splňují hodnotící kritéria pro poskytnutí dotace. Pokud lékař podmíní poskytnutí hrazených služeb poskytnutím služeb ze zdravotního pojištění nehrazených, případně nenabídne pojištěnci v prvé řadě ošetření hrazené ze zdravotního pojištění, porušuje smlouvu uzavřenou se zdravotní pojišťovnou. Pacient by se měl v takovém případě obrátit se stížností na svou zdravotní pojišťovnu. S pozdravem (Mgr. | odbor komunikace s veřejností ministerstva zdravotnictví | 1/11. 2018).

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a třináct